![]() |
Kirjan ensimmäinen osa alkaa historiallisella katsauksella
naisen aseman muutoksiin yhteisöjen, yhteiskuntien ja kulttuurien kehittyessä.
Väittäisin, että näitä naisen aseman ilmenemisiä on edelleen löydettävissä
maapallolta koko kirjossaan alkukantaisista heimoista länsimaiseen
yhteiskuntaan. Kirjan yksi väite koskee silti kaikkia kulttuureja:
"Sukupuolet eivät ole koskaan jakaneet maailmaa keskenään kahtia. - - koko menneiden aikojen historia on miesten luomaa. Naisten nyt alkaessa osallistua maailman kehittämiseen tämä maailma kuuluu yhä miehille"
Kirjailijan lähtökohtana teokselleen on, että naisen aseman
tulee muuttua tasa-arvoiseksi miehen kanssa. Sen eteen tulee taistella, tehdä
töitä. Nykyhetki (vuosi 1949) on muutosta oikeaan suuntaan, mutta edessä on
vielä paljon tehtävää ennen todellisen tasa-arvon ilmenemistä. Lukiessani
esimerkkejä siitä, miten epätasa-arvo ilmenee ja miten tasa-arvoon pääsyä
voidaan edistää, huokaisin helpotuksesta. Miten itsestään selvänä olen pitänyt mahdollisuutta
koulutukseen, työhön ja uralla etenemiseen. Miten pidän ilmiselvänä ajatusta
itse vaikuttaa raskauksien määrään sekä mahdollisuuteen hankkia lapsia ilman
miestä. Lapsetkaan eivät sido enää naista kotiin. Naisen ei tarvitse olla
taloudellisesti – ylipäätään mitenkään – riippuvainen miehestä. Avioliiton ei
tarvitse olla naisen kohtalo, vaan vapaasti valittava elämäntapa.
Tilanteessa, jossa nainen ja mies ovat tasa-arvoisia valtiollisesti,
henkilökohtaisessa elämässä suhtautuminen naisiin näkyy välillä epätasa-arvoisena
tämän päivän Suomessa. Vaikka kirja on kirjoitettu erilaisessa yhteiskunnan
vaiheessa, on sen toteamuksissa löydettävissä itse todistettua todellisuutta, kuten:
”naimaton äiti herättää yhä pahennusta”, ”miehen pitäessä vaimoa
henkilökohtaisena omaisuutena on neitsyysvaatimus välittömämpi” sekä ”niin
kauan kuin miehellä on taloudellinen vastuu, on tämä vapaus vain harhaa”.
Olen ollut keskusteluissa, joissa olen nuorten miesten
kuullut arvostelevan yksinhuoltajaäitejä negatiivisesti, toivovan neitsyyttä
tulevalta vaimoltaan sekä kuullut heidän haaveilevan perheen elättäjän
roolista. Neitsyystoive on kohtuuton, paitsi jos tällaista toivetta elättelevät ovat itse neitsyitä.
Perheen elättäjän roolista haaveilevat miehet sitoisivat vaimonsa kodinkoneeksi
ja lastenkasvattajaksi neljän seinän sisälle, jolloin palattaisiin tasa-arvossa
harppauksella taaksepäin eikä naisella olisi omiin pyrkimyksiin
mahdollisuuksia. Jää vain koriste-esineen ja piian arvo, ehkä turhamaisen
prinsessan, mutta vähemmän merkityksellisen joka tapauksessa. Nainen joutuu koville, jos mies päättää ottaa hatkat eikä nainen ole kerryttänyt eläkettä itselleen.
Miesten alentavasta suhtautumisesta naisiin elävästä elämästä
on muitakin kokemuksia. Eräs iso miesporukka huuteli todella rumaan sävyyn kahdelle
nuorelle naiselle sen jälkeen, kun eivät saaneet vihellyksilleen vastakaikua. Yksi
kommentti mieheltä naiselle shakkia pelatessa: ”Ai, sä osaat pelata shakkia.” Tosin minullakin
naisena on parannettavan varaa, sillä yllätin itseni kirjastosta
tietokirjallisuuden puolelta karsimassa teoksia sukupuolen mukaan.
Tajusin ajattelevani, että naisten kirjoittama tietokirjallisuus ei ole
yhtä vakuuttavaa ja luotettavaa kuin miesten.
Palataan nyt takaisin lukemani kirjan pariin. Kirja
herätti tunteita laidasta laitaan. Sisältö on pääosin niin epätoivoisen
kuuloista, että se sai säälimään jokaista maapallolla elänyttä naista. Toisaalta tuli vaikutelma, että naisethan ovat hulluja. Välillä
oli vaikea päättää, onko kirja hyvä vai huono. Tietokirjamainen se joka
tapauksessa on liikkuen historiallisen, psykologisen ja sosiologisen
tarkastelun puitteissa. Kirjan ensimmäinen osa historiakatsauksineen on mielenkiintoinen,
mutta toinen osa sisälsi jo paljon kirjailijan omaa näkemystä tai hänen
lainaamiaan käsityksiä, jotka osin ovat täysin paikkansapitäviä ja osa
mielestäni erikoisia ollakseen yleistettäviä. On myös esillä vanhoja psykologisia käsityksiä, jotka eivät päde enää nykytutkimuksen valossa. Toisen osan Naisen tilanne -osio puudutti mielenkiinnon
alussa kuvaten aviovaimon ja äidin roolia, jotka ovat niin kaukana
nykytodellisuudesta, että niihin ei voinut mitenkään yhtyä. Mielenkiinto palautui jälleen loppua kohti mentäessä.
Kaksi kirjailijan lempisanaa ovat transkendenssi (transcendent)
miehillä ja immanenssi (immanent) naisilla.
Miehiä kuvaava sana tarkoittaa heidän pystyvän ylittämään tavallisuuden rajat, kun
taas naisia kuvaava sana ilmentää naisten rajoittuneita mahdollisuuksia olemassa
olevia kokemuksia ja tietoa kohtaan. Kirja käsittelee naista laajasti näiden
sanojen valossa ja lukemisen edetessä tuli käytyä valehtelematta koko oma elämä
läpi lapsuudesta kuviteltuun vanhuuteen. Joitakin kokemuksia pystyi näkemään
uudella tavalla, kun huomasi tasa-arvon tai sen puutteen näytelleen suurta osaa
esimerkiksi kohtaamisissa miesten kanssa.
Kaksi lainausta kirjasta haluan nostaa esille vain sen
takia, että ne saivat minut nauramaan ääneen. Ensimmäinen kuuluu näin: ”Mutta
mies joutuu joskus myös hermostumaan nähdessään miten sitkeään tyhmyyteen hänen
omat ajatuksensa ovat kannustaneet.” Toinen naurua herättänyt katkelma on: ”Heidän
tyhmä kopeutensa, kertakaikkinen kyvyttömyytensä, heidän kovapäinen
tietämättömyytensä tekevät heidät hyödyttömiksi olennoiksi ja suurimmiksi
nolliksi mitä ihmiskunta on koskaan tuottanut.” Ensimmäisessä kohdassa on kyse
siitä, että mies saattaa käyttää naisen fanaattista käyttäytymistä omien
mielipiteidensä esilletuomiseen ja toisessa kohdassa puhutaan yläluokan
naisesta, jolla on palvelijoita hoitamassa varsinaiset ”naisen työt”, joten
hänelle jää vain abstraktiossa eläminen.
Ilahduttavaa oli lukea, että jo kirjan kirjoittamisen
aikoihin oli YK:n naisen asemaa tutkiva valiokunta vaatinut, että sukupuolten
tasa-arvoisuus on tunnustettava kaikkien kansakuntien keskuudessa.
Toinen
sukupuoli –kirjaa lukiessa muistuivat mieleeni muutamat elokuvat sekä sarjat, jotka naisena olen kokenut puhuttelevina,
voimaannuttavina tai ilahduttavina. Niissä on esimerkkejä naisista, jotka
pärjäävät ja ovat tasa-arvoisia - ainakin siinä määrin kuin vain voivat olla:
Blondin kosto, elokuva (2001)
Mona Lisa Smile, elokuva (2003)
Brave, elokuva (2012)
Neiti Fisherin etsivätoimisto, sarja
Sex and The City, sarja
Painopaikka: Jyväskylä, K.J.Gummerus 1981, 2.painos
Sivuja: 409